“De fiscus gaat niet hysterisch controleren op schijnzelfstandigheid”
Deze krantenkop trok meteen mijn aandacht. Want hiermee wordt geïnsinueerd dat het allemaal zo’n vaart niet loopt en dat ondernemingen nog tot 1 januari 2026 rustig aan kunnen doen. Maar is dit ook zo?
De Belastingdienst heeft inderdaad aangegeven dat de inspecteurs vanaf 1 januari 2025 terughoudend gaan acteren. Zij zullen niet meteen een boete opleggen en zullen vaak – tenzij het niet past bij de situatie – over gaan tot een aanwijzing. Er bestaat overigens wel altijd de optie voor het opleggen van een boete, maar de Belastingdienst wil 2025 gebruiken als overgangsjaar.
De inspecteur zal dus veelal volstaan met het geven van een aanwijzing. Deze aanwijzing betekent echter wel dat er een einde moet komen aan de schijnzelfstandigheid, met alle (financiële) gevolgen van dien. Als werkgever moet je namelijk wel de premies vanaf nu voldoen/ pensioenpot aanvullen/ loonheffing betalen. Deze aanwijzing als gevolg van de overtreding kost de onderneming dus altijd wat.
Eigenlijk moeten ondernemers dus juist nu aan de slag en een risico-inventarisatie maken. Nu de kop in het zand steken en pas over een jaar gaan nadenken is eigenlijk niet verstandig.
Ik adviseer klanten dan ook om nu te kijken naar de organisatie en inzichtelijk te maken met wie gewerkt wordt (o.a.):
- Welk type functies?
- Wat is het uurtarief
- Hoelang werken de zzp-ers al voor jouw organisatie
- Wat is omvang van het werk: wat is het financiële risico?
- Heeft de zzp-er nog andere opdrachtgevers?
Door het te inventariseren krijg je een goed overzicht van de risico’s. De regelgeving is op het moment (nog) niet gewijzigd. Op moment dat regelgeving echter duidelijker wordt en ingevoerd wordt, kun je a.h.v. deze risico-inventarisatie makkelijker acteren. Dan kun je ook vanuit deze inventarisatie gaan kijken welke oplossingen er zijn.
Hulp nodig bij de inventarisatie of andere vragen? Neem dan contact op via info@beckers-juridischadvies.nl of 06 498 41 985.